Tuesday, November 12, 2013

Ayam Goreng better than Nasi Goreng


VS


Assalamualaikum.....

fuhh terliur aku search dua makanan ni kat google.. macam macam ayam and nasi goreng yg nampak sedap, lazat, and enak muncul... dah kenapa dengan dua makanan ni? haa haritu masa baca newspaper, aku terjumpa satu ruangan pasal kalori dalam makanan.. mungkin sebab aku ni tak rajin membaca, so aku baru tahu yg kalori dalam nasi goreng hampir 600++, sedangkan ayam goreng less than 300.. huh seriously? sebelum ni, kepala aku berputar 360 darjah banyak banyak kali pun aku still pikir ayam goreng lagi banyak kalori dari nasi goreng.. unbelievable ! sebab sepanjang kat rumah aku banyak makan nasi goreng.. huwahhhh nak menangis sebab kalori dalam badan dah melebih lebih..... T.T

dari tadi aku duk menyanyah pasal kalori je, tahu tak kalori tu apa sebenarnya? kalori tu ialah satu unit tenaga.. ia bagi kita tenaga dalam badan tapi kalau kalori tu berlebihan dan tidak dibakar, ia akan menjadi lemak then akan menaikkan berat badan kita.. 

based on sumber tertentu, lelaki memerlukan 2000-2500 kalori sehari, perempuan pula 1600-2000 sehari.. so, bila kita makan lebih dari kalori yg ditetapkan untuk sehari, kalori tu akan disimpan dan bertukar menjadi lemak.. bila kalori yg tersimpan tu mencecah lebih kurang 8000 kalori, berat badan kita akan naik dalam 1 kg.. woahhh nak turun 1 kg pun dah payah....

ok, contohlah kan.....
breakfast : nasi goreng kosong (660) + teh tarik (120) = 780
lunch : nasi putih (260) + ayam kari berkuah (250) + air tembikai (80) + kankung belacan (120) = 740
dinner : nasi putih (260) + sambal udang (70) + ikan masam manis berkuah (210) + air tembikai (80) = 620

780 + 740 + 620 = 2140

omo?? kalau setiap hari makan macam tu, maknanya terlebih 140 kalori sehari... sebulan je dah boleh naik 1/2 kg... oh maii gadd ! nak kena elakkan nasi goreng dah lepas ni, makan ayam goreng je.. hekhek.. and exercise bebanyak untuk bakar kalori yg berlebihan tu... semoga bermanfaat... ^_^

No comments: