Friday, July 10, 2015

The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! - Day 10

Assalamualaikum..


SITI HAJAR

Pendek dan ringkas nama diberi.. Based on google, Siti ialah gelaran bagi perempuan. Hajar ialah Isteri Nabi Ibrahim As dan Ibu Nabi Ismail As. Rasa jauh sangat personaliti aku dengan isteri Nabi Ibrahim as and ibu Nabi Ismail as. Hm hmm.. Aku tak sure maksud sebenar di sebalik "Hajar" tapi ada yang cakap "berpendidikan" dan ada juga yang cakap "batu". Batu?? yes batu.. Dulu ada ustazah baru masuk sekolah aku, masa tu aku Form 1. Macam biasa lah mesti ada ice breaking. Setiap kali student sebut nama, ustazah tu akan bagitahu maksud untuk nama dorang. Bila sampai turn aku sebut nama, dengan pantas dan tuntasnya ustazah tu sebut "batu". Dia cakap maksud nama aku batu. Classmates aku semua gelak. Maigadd malunyaa time tu.. Tapi bila pikir balik, aku rasa betul lah kot maksudnya tu. "Hajar Aswad" tu kan maksudnya "Batu Hitam". kan? So, aku redha je kalau lepas ni ada orang sebut makna nama aku batu. Lagipun aku keras kepala sikit macam batu tapi jenis batu yg kecik je lah sebab keras kepala "sikit" je kan.. haha! So, I think the meaning of my name fits me well. hiks!

No comments: