Monday, April 14, 2014

Pertemuan dan Perpisahan

Assalamualaikum..

sedikit luahan rasa sebelum tidur..

semua tahu, pasti dan yakin, segala yang terjadi ada hikmahnya.
ya, begitu juga aku.
pertemuan dan perpisahan adalah jalan cerita kita yang ditulis kemas dan cantik oleh Yang Maha Esa, Allah SWT. Allahu.
pertemuan ada hikmahnya.
perpisahan ada hikmahnya.
kekadang kita tak tahu hikmah disebalik pertemuan dan perpisahan itu.
"kenapa aku mesti kenal kau"
"kenapa aku mesti jumpa kau"
"kenapa kau muncul dalam hidup aku"
"kenapa kau tinggalkan aku"
"aku benci perpisahan"
manusia. pemikiran sempit. 
yakin dan pasti semua yang berlaku ada hikmahnya tapi....
tak paham kenapa semua persoalan diatas mesti muncul.
keluarga, sahabat, kekasih bahkan diri sendiri pasti akan pergi.
pasti akan ditinggalkan dan meninggalkan.
antara dekat atau jauh.
antara cepat atau lambat.
antara hidup atau mati.
kita tak tahu.
kekadang indahnya pertemuan, sakitnya perpisahan.
kekadang sakitnya pertemuan, indahnya perpisahan.
percayalah, semua itu ada hikmahnya.
yang pasti, itulah yang terbaik untuk kita.
Allah Maha Penyayang, Allah sayang hambaNya. Allah bagi yang terbaik untuk hambaNya.
tapi manusia?
apa yang kita balas?
lagi sedih ditinggalkan manusia dari berjauhan dengan Sang Pencipta.
terasa hina, keji, kejam, kerdil diri ini.. :( 
Astaghfirullah..
Astaghfirullah..
Astaghfirullah..

No comments: